SFeDu
  • Home
  • Issues
  • 2023
  • No 1
  • Entrepreneurial university model in the context of regional development: The case of Moscow Polytechnic University

Entrepreneurial university model in the context of regional development: The case of Moscow Polytechnic University


TERRA ECONOMICUS, , Vol. 21 (no. 1),

The article deals with the development of entrepreneurial universities in the context of the triple helix model. We pay special attention to Russia, where entrepreneurial universities development is at the initial stage. Related social, economic, and legal factors are considered. We focus on the case of Moscow Polytechnic University, that implements entrepreneurial development model featured by practice-oriented educational modules, the stimulation of scientific and innovative activities that have commercial potential, and advanced partnership with industry. Methodologically, this study uses qualitative methods, including participant observation and benchmarking, to analyze and generalize the best practices in education, and test our model of entrepreneurial university development. Empirical data included statistics on organizations in higher education provided by the Federal State Statistics Service of the Russian Federation, evidence reported by rating agencies, leading Russian and foreign universities. Our findings may be useful to researchers and practitioners involved in higher education transformation in Russia.
Citation: Nikolaev V., Skvortsov A. (2023). Entrepreneurial university model in the context of regional development: The case of Moscow Polytechnic University. Terra Economicus 21(1), 108– 121 (in Russian). DOI: 10.18522/2073-6606-2023-21-1-108-121


Keywords: entrepreneurial university; project-based interdisciplinary education; technology commercialization; industrial partners; R&D; HEI’s entrepreneurial brand; scientific brand promotion

JEL codes: I23, I25, O31, O32, O34, O43, R11, R58

References:
  • Быков А.А., Шутилин В.Ю. (2018). Формирование модели предпринимательского университета на базе БГЭУ. Вышэйшая школа (6), 15–20. [Bykov, A., Shutilin, V. (2018). Formation of the model of entrepreneurial university on the basis of Belarus State Economic University. Vyshejshaja shkola (6), 15–20 (in Russian)].
  • Вагнер А.Р., Воронин А.В. (2022). Как будут развиваться отношения университетов и стейкхолдеров? Университетское управление: практика и анализ 26(3), 4–9. [Vagner, A., Voronin, A.(2022). How will relations between universities and stakeholders develop? University Management: Practice and Analysis 26(3), 4–9 (in Russian)].
  • Вильямс Д. (2012). На пути к предпринимательскому университету: опыт Великобритании. Университетское управление: практика и анализ 6(82), 51–58. [Williams, D. (2012). On the way to the entrepreneurial university: Experience of Great Britain. University Management: Practice and Analysis 6(82), 51–58 (in Russian)].
  • Виссема Й.Г. (2016). Университет третьего поколения. Управление университетом в переходный период. М.: Олимп-Бизнес, 432 с. [Wissema, J. (2016). Towards the Third Generation University: Managing the University in Transition. Moscow: Olymp-Business Publ. (in Russian)].
  • Волкодавова Е.В., Горячева Т.В., Жабин А.П., Хансевяров Р.И. (2019). Компетентностный подход как основа развития предпринимательских вузов в национальной инновационной системе. Известия Саратовского университета. Нов. сер. Сер. Экономика. Управление. Право 19(2), 134–141. [Volkodavova, E., Goryacheva, Т., Zhabin, A., Khansevyarov, R. (2019). Competence approach as the basis for entrepreneurial universities development in the national innovation system. Izvestiya of Saratov University. New Series. Series Economics. Management. Law 19(2), 134–141 (in Russian)]. DOI: 10.18500/1994-2540-2019-19-2-134-141
  • Головко И.В., Зиневич О.В., Рузанкина Е.А. (2018). Третья миссия университета и модель многопользовательского управления для регионального развития. Comparative politics 9(1), 5–17.[Golovko, I., Zinevich, O., Ruzankina, E. (2018). The third mission of the University and the model of multi-user management for regional development. Comparative politics 9(1), 5–17 (in Russian)].
  • Грудзинский А.О. (2003). Университет как предпринимательская организация Социологические исследования (4), 113. [Grudzinskiy, A. (2003). University as an entrepreneurial organization. Sociological Studies (4), 113 (in Russian)].
  • Иноземцева А.А. (2021). Влияние университетов на повышение уровня инновационного потенциала региона. Экономика. Информатика 48(4), 641–649. [Inozemtseva, A. (2021). Influence of Universities on Raising the Level of an Innovative Region. Economics. Information technologies 48(4), 641–649 (in Russian)]. DOI: 10.52575/2687-0932-2021-48-4-641-649
  • ИцковицГ. (2010). Тройнаяспираль. Университеты – предприятия – государство. Инновации в действии. Томск: Изд-во Томского гос. ун-та систем управления и радиоэлектроники, 237 c. [Etzkowitz, G. (2010). Triple Helix. Universities – Enterprises – State. Innovations in Action. Tomsk: Publishing House of Tomsk State University of Management Systems and Radioelectronics, 237 p. (in Russian)].
  • Калинина И.А., Карасев П.А., Кулапов М.Н., Скоробогатых И.И. (2017). РЭУ им. Г.В. Плеханова как конкурентоспособный университет будущего. Вестник Российского экономического университета имени Г.В. Плеханова 6(96), 5–14. [Kalinina, I., Karasev, P., Kulapov, M., Skorobogatykh, I. (2017). Plekhanov Russian University of Economics as a competitive university of a future. Vestnik of the Plekhanov Russian University of Economics 6(96), 5–14 (in Russian)]. DOI: 10.21686/2413-2829-2017-6-5-14
  • Карпов А.О. (2017). Современный университет как драйвер экономического роста: модели и миссии. Вопросы экономики (3), 58–76. [Karpov, A. (2017). Modern university as an economic growth driver: Models & missions. Voprosy Ekonomiki (3), 58–76 (in Russian)]. DOI: 10.32609/0042-8736-2017-3-58-76
  • Кларк Б.Р. (2019). Создание предпринимательских университетов. Организационные направления трансформации. М.: Изд. дом ВШЭ, 310 с. [Clark, B. (2019). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Moscow: HSE Publishing House, 310 p. (in Russian)].
  • Кобзева Л.В. (2011). Предпринимательский университет: как университету встроиться в экономику в новом десятилетии. В кн.: Ежегодник «Россия: тенденции и перспективы развития». М.: ИНИОН РАН, с. 641–643. [Kobzeva, L. (2011). Entrepreneurial university: How can university integrate into the economy in the new decade. Yearbook «Russia: trends and prospects of development». Moscow: INION, pp. 641–643 (in Russian)].
  • Кобзева Л.В., Пономаренко В.В. (2011). На пути к предпринимательскому университету: что находится в центре изменений? Инновации (4), 85–92. [Kobzeva, L., Ponomarenko, V. (2011). On the way to entrepreneurial university: What is at the center of the change? Innovation (4), 85–92 (in Russian)].
  • Константинов Г.Н., Филонович С.Р. (2007). Что такое предпринимательский университет. Вопросы образования (1), 49–62. [Konstantinov, G., Filonovich, S. (2007). What is an entrepreneurial university. Educational Studies Moscow (1), 49–62 (in Russian)].
  • Коява Л.В. Новгородов П.А., Смирнов С.А. (2018). Предпринимательский университет. Концепт. Современная конкуренция 12(4-5), 93–105. [Koyava, L., Novgorodov, P., Smirnov, S. (2018). Entrepreneurial university. Concept. Journal of Modern Competition 12(4-5), 93–105 (in Russian)].
  • Кузнецова Ю.А., Шмакова М.В. (2022). Потенциал малых инновационных предприятий вузов России в развитии инновационной экономики. Университетское управление: практика и анализ 26(3), 48–66. [Kuznetsova, Yu., Shmakova, M. (2022). The potential of Russian Universities’ small innovative enterprises in an innovative economy. University Management: Practice and Analysis 26(3), 48–66 (in Russian)]. DOI: 10.15826/umpa.2022.03.021
  • Курбацкий В.Н. (2019). Цифровой след в образовательном пространстве как основа трансформации современного университета. Высшая школа (5), 40–45. [Kurbatskiy, V. (2019). Digital footprint in the educational space as a basis for transformation of a modern university. Vysheishaya shkola (5), 40–45 (in Russian)].
  • Ларионова В.А., Карасик А.А. (2019). Цифровая трансформация университетов: заметки о глобальной конференции по технологиям в образовании EdCrunch Ural. Университетское управление: практика и анализ 23(3), 130–135. [Larionova, V., Karasik, A. (2019). Digital transformation of universities: Notes on the Global Conference on Technologies in Education EdCrunch Ural. University Management: Practice and Analysis 23(3), 130–135 (in Russian)].
  • Лукашенко М.А., Громова Н.В., Ожгихина А.А. (2021). Цифровой имидж преподавателя предпринимательского университета. Высшее образование в России 30(7), 91–104. [Lukashenko, M., Gromova, N., Ozhgikhina, A. (2021). Digital media image of business university professor. Higher Education in Russia 30(7), 91–104 (in Russian)]. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-7-91-104
  • Мкртычян Г.А., Исаева О.М. (2017). Становление предпринимательского университета: столкновение ценностей и сопротивление изменениям. Университетское управление: практика и анализ 21(2), 76–85. [Mkrtychyan, G., Isaeva, O. (2017). The emergence of the entrepreneurial university: The clash of values and resistance to change. University management: Practice and analysis 21(2), 76–85 (in Russian)]. DOI: 10.15826/umpa.2017.02.022
  • Носонов А.М. (2020). Факторы формирования предпринимательских университетов в России. Современные проблемы науки и образования (4), 30. [Nosonov, A. (2020). Factors of formation of entrepreneurial universities in Russia. Modern problems of science and education (4), 30 (in Russian)]. DOI: 10.17513/spno.29978
  • Овчинникова Н.Э., Лазаренко Д.Г. (2021). Анализ концептуальных теоретических подходов к проблеме организации трансфера технологий в зарубежных университетах. Университетское управление: практика и анализ 25(1), 62–82. [Ovchinnikova, N., Lazarenko, D. (2021). The analysis of conceptual theoretical approaches to the problem of technology transfer in foreign universities. University Management: Practice and Analysis 25(1), 62–82 (in Russian)]. DOI: 10.15826/umpa.2021.01.005
  • Петрова О.В., Грудзинский А.О. (2012). Организационная культура как фактор развития инновационного университета. Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского 4(1), 12–18. [Petrova, O., Grudzinskiy, A. (2012). Organizational culture as a development factor for an innovative university. Vestnik of Lobachevsky University of Nizhni Novgorod 4(1), 12–18 (in Russian)].
  • Петросянц Д.В., Зубенко В.В., Селезнёв П.С., Аржанова И.В. (2020). Повышение конкурентоспособности университетов СКФО в синхронизации с задачами развития регионов. Высшее образование в России 29(5), 22–33. [Petrosyants, D., Zubenko, V., Seleznev, P., Arzhanova, I.(2020). Improving the competitiveness of the leading universities of the North Caucasus Federal District in sync with the objectives of regional development. Higher Education in Russia 29(5), 22–33 (in Russian)]. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-29-5-22-33
  • Степаненко А.А., Фещенко А.В. (2017). «Цифровой след» студента: поиск, анализ, интерпретация. Открытое и дистанционное образование 4(68), 58–62. [Stepanenko, A., Feshchenko, A.(2017). Student’s digital footprint: Search, analysis, interpretation. Open and Distance Education 4(68), 58–62 (in Russian)]. DOI: 10.17223/16095944/68/9
  • Фрумин И.Д., Лешуков О.В. (2017). Университеты как драйверы социально-экономического развития регионов. В кн.: Федеральный справочник. Образование в России, Т. 12, Модернизация учебных заведений. Взаимодействие с бизнесом в регионах Российской Федерации. М.: Центр стратегических программ, с. 192–199. [Frumin, I., Leshukov O. (2017). Universities as drivers of social and economic development of regions. In: Education in Russia: Federal Guidebook, Vol. 12, Higher Education Institutions Modernization. Interaction with Business in the Regions of the Russian Federation. Moscow: Centre for Strategic Programmes Publ., pp. 192–199 (in Russian)].
  • Bronstein, J., Reihlen, M. (2014). Entrepreneurial university archetypes: A meta-synthesis of case study literature. Industry and Higher Education 28(4), 245–262. DOI: 10.5367%2Fihe.2014.0210
  • Curtis, T., Abratt, R., Minor, W. (2009). Corporate brand management in higher education. The case of ERAU. Journal of Product & Brand Management18(6), 404–413. DOI: 10.1108/10610420910989721
  • Gibb, A., Hannon, P. (2006). Towards the entrepreneurial university. International Journal of Entrepreneurship Education (4), 73–110.
  • Kirby, D.A. (2006). Creating entrepreneurial universities in the UK: applying entrepreneurship theory and practice. Journal of Technology Transfer 31, 599–603. DOI: 10.1007/s10961-006-9061-4
  • Rutter, R., Roper, S., Lettice, F. (2016). Social media interaction, the university brand and recruitment performance. Journal of Business Research 69(8), 3096–3104. DOI: 10.1016/J. JBUSRES.2016.01.025
Publisher: Southern Federal University
Founder: Southern Federal University
ISSN: 2073-6606