SFeDu
  • Home
  • Issues
  • 2021
  • No 3
  • Internationalization of SMEs: Analyzing institutional support in Germany

Internationalization of SMEs: Analyzing institutional support in Germany


TERRA ECONOMICUS, , Vol. 19 (no. 3),

The author applies the New Institutional Theory to analyze the implementation of non-financial business-supporting measures (the development of organizational and institutional infrastructure) as a part of German internationalization policy. The paper shows that internationalization policy priorities are based on the need to reduce SME`s transaction costs when entering a foreign market. There are two main components of this policy: to involve SMEs in decision-making process to increase their qualitative competencies; and to stimulate priority functions of German economic agencies of business supporting. The first task is achieved through the application of the subsidiarity principle to nonprofit organizations, the development of specialized market analytical centers, and state co-financing at certain stages of the association’s existence. The second task is to promote the development of the existing organizational architecture of foreign economic activity (building an institutional system based on pre-existing relationships). Specifically, federal and state ministries involve business associations and other economic actors who already have strong ties with a majority of German companies in the foreign market in working abroad. Likewise, related programs aim at reducing transaction costs for these organizations. Such activities allow accumulating the interests of national business in foreign markets and ensuring synergy in the interaction of independent economic entities with the national representations of Germany, sciences, market research institutions, and business associations.
Citation: Ivanova A.K. (2021). Internationalization of SMEs: Analyzing institutional support in Germany. Terra Economicus 19(3): 78–92. DOI: 10.18522/2073-6606-2021-19-3-78-92


Keywords: Germany; foreign trade activities; SMEs; Mittelstand; support; export, New Institutional Economics

JEL codes: D7, D23, D02, F5, F15

References:
  • Аузан А.А., Блохин А.А., Валитова Л.А. и др. (2009). Институциональные ограничения экономической динамики. М.: ТЕИС, 524 с. [Auzan A.A., Blokhin A.A., Valitova L.A. et al. (2009). Institutional Constraints on Economic Dynamics. Moscow: TEIS Publ., 524 p. (in Russian)].
  • Белов В.Б. (2003). Германия: содействие экспорту. (Немецкая система государственного страхования экспорта) // Современная Европа (4): 35–43. [Belov V.B. (2003). Germany: Export Promotion. (German state export insurance system). Sovremennaja Evropa (4): 35–43 (in Russian)].
  • Белов В.Б. (2015a). Немецкие банки в российской экономике // Современная Европа (4): 93–98. [Belov V.B. (2015). German Banks in the Russian Economy. Sovremennaja Evropa (4): 93–98 (in Russian)]. DOI: 10.15211/soveurope320154348
  • Белов В.Б. (2017). Немецкий страховой бизнес в экономике России // Современная Европа (5): 63–73. [Belov V.B. (2017). German Insurance Business in the Russian Economy. Sovremennaya Evropa (5): 63–73 (in Russian)].
  • Белов В.Б. (2019). Германия – сложный поиск новой промышленной стратегии // Современная Европа (4): 27?36. [Belov V.B. (2019). Germany: Difficult Search for a New Industrial Strategy. Sovremennaya Evropa (4): 27–36 (in Russian)]. DOI: 10.15211/soveurope420192736
  • Белов В.Б. (ред.) (2015b). Современная Германия: экономика и политика. М.: ИЕ РАН: Весь мир, 720 с. [Belov V. (Ed.) (2015a). Modern Germany: Economics and Politics. Moscow: Institute of Economics RAS: Ves Mir Publ. (in Russian)].
  • Белов В.Б. (ред.) (2018). Германия. 2017. СПб: Нестор История, 140 с. [Belov V.B. (Ed). (2018). Germany. 2017. Saint Petersburg: Nestor-istorija Publ., 140 p. (in Russian)].
  • Белов Н.И. (2015c). Поддержка экспорта в Германии // Российский внешнеэкономический вестник (5): 97–109. [Belov N.I. (2015). Export support in Germany. The Russian Foreign Economy Herald (5): 97–109 (in Russian)].
  • Вольчик В.В., Нечаев А.Д. (2014). Tеоретические подходы к идентификации трансакционных издержек // Journal of Economic Regulation 5(1): 26–38. [Volchik V.V., Nechaev A.D. (2014). Theoretical aspects to identification of transaction costs. Journal of Economic Regulation 5(1): 26–38 (in Russian)].
  • Вольчик В.В. (2019). Институциональная экономика. М.: Издательство Юрайт, 226 с. [Volchik V.V. (2019). Institutional Economics. Moscow: Jurajt Publ., 226 p. (in Russian)].
  • Вяткин К.С., Белов В.Б. (1995). Лоббистская деятельность в ФРГ // Бизнес и политика (4): 30–42. [Vjatkin K.S., Belov V.B. (1995). Lobbying activities in Germany. Bisness i Politika (4): 30–42 (in Russian)].
  • Громыко А.А., Рубинский Ю.И., Белов В.Б., Баранова К.К. (2004). Опыт ведущих западноевропейских стран в сфере поиска оптимальных взаимоотношений государства с частным бизнесом. М.: ИЕ РАН – Квадрат С, 137 с. [Gromyko A., Rubinskiy J., Belov V., Baranova K. (2004). Experience of Major West European Countries in Optimisation of Relations Between State and Private Business. Moscow: IE RAN – Kvadrat S, 137 p. (in Russian)].
  • ЗверевА.В. (2009a). Меры государственной поддержки малых и средних предприятий в Германии // Экономист (9): 24–34. [Zverev A.V. (2009a). Government Support Measures for Small and Medium-sized Enterprises in Germany. Ekonomist (9): 24–34 (in Russian)].
  • Зверев А.В. (2009b). О системе поддержки национального экспорта Германии // Финансовая аналитика: проблемы и решения (8): 42–49. [Zverev A.V. (2009b). Germany’s national export support system. Finance and Credit (8): 42–49 (in Russian)].
  • Иванова А.K. (2019). Корпоративная традиция в формировании функциональной поддержки ВЭД ФРГ // Мировая экономика и международные отношения (11): 56–65. DOI: 10.20542/0131-2227-2019-63-11-56-65. [Ivanova A.K. (2019). The impact of the German corporate tradition on formation of foreign economic support system for business. World Economy and International Relations (11): 56–65 (in Russian)].
  • Иванова А.К. (2021). Роль научно-аналитической деятельности в системе торговопромышленных палат Германии // Современная Европа (1): 121?129. [Ivanova A.K. (2021). The role of scientific activities in the Germany`s chambers of commerce. Sovremennaya Evropa (1): 121?129 (in Russian)]. DOI: 10.15211/soveurope12021121129
  • Кирдина С.Г., Рубинштейн А.А., Толмачева И.В. (2010). Некоторые количественные оценки институциональных изменений: опыт исследования российского законодательства // Terra Economicus 8(3): 8?22. [Kirdina S.G., Rubinshtejn A.A., Tolmacheva I.V. (2010). Certain quantitative assessments of institutional changes: Examining Russian legislation. Terra Economicus 8(3): 8?22 (in Russian)].
  • Кузнецов А.В. (2004). Мирохозяйственные связи германских компаний. М.: ИМЭМО РАН. [Kuznetsov A.V. (2004). Global Economic Ties of German Companies. Moscow: IMEMO RAS Publ., 124 p. (in Russian)].
  • Невский С.И. (2021). Политика порядка для послевоенной экономики: немецкая экономическая наука и теория ордолиберализма в 1939–1945 гг. // Terra Economicus 19(2): 58–76. [Nevskiy S.I. (2021). Order Policy for the Post-war Economy: German Economic Science and the Theory of Ordoliberalism in 1939–1945. Terra Economicus 19(2): 58–76 (in Russian)]. DOI: 10.18522/2073-6606-2021-19-2-58-76
  • Невский С.И. (ред.) (2016). Экономическая история Германии: от эпохи камерализма до наших дней, в 3-х т. М., 259 с. [Nevskiy S. (Ed.) (2016). Economic History of Germany: From the Era of Cameralism to the Present Day. Moscow, 259 p. (in Russian)].
  • НевскийС.И., ГольдшмидтН., СупянН.В. (2017). Теория и практика политики порядка в социальном рыночном хозяйстве ФРГ // Terra Economicus 15(2): 57–75. [Nevskiy S., Goldschmidt N., Supyan N. (2017). Theory and practice of the Ordnungspolitik in the social market economy in Germany. Terra Economicus 15(2): 57–75 (in Russian)]. DOI: 10.23683/2073-6606-2017-15-2-57-75
  • Райнхардт Р.О. (2015). Современная система экономической дипломатии ФРГ. Вестник МГИМОУниверситета (3): 225–231. [Raynkhardt R.O. (2015). The contemporary system of German economic diplomacy. MGIMO Review of International Relations (3): 225–231 (in Russian)].
  • Райнхардт Р.О., Астахов Е.М. (2015). Государственная поддержка национального бизнеса на внешних рынках. М.: МГИМО МИД России, 268 с. [Raynkhardt R.O., Astakhov E.M. (2015). State Support of National Business in Foreign Markets. Moscow: MGIMO Publ., 268 p. (in Russian)].
  • Шайкин В.В., Шайкина Е.В. (2017). О механизме поддержки экспорта сельскохозяйственной и продовольственной продукции в Германии, с. 350–355 / В кн.: Тушканов П.М. (ред.) Современные направления в агроэкономической науке Тимирязевки. Росинфраагротех.[Shajkin V.V., Shajkina E.V. (2017). On the mechanism for supporting the export of agricultural and food products in Germany, pp. 350–355. In: Tushkanov P.M. (ed). Modern Trends in Agroeconomic Science Timiryazevka / Rosinfraagrotekh Publ. (in Russian)].
  • Шаститко Е.А. (2010). Новая институциональная экономическая теория. М.: ТЕИС. [Shastitko E.A. (2010). New Institutional Economics. Moscow: TEIS Publ. (in Russian)].
  • Belov V. (Ed). (2015d). Deutschlandversteher – Russlands wissenschaftliche Elite schaut auf das heutige, modern Deutschland. Moscow. Institute of Europe RAS Publ., 720 p.
  • Buchanan J., Tullock G. (1962). The Calculus of Consent. Logical Foundations of Constitutional Democracy. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • Coase R.H. (1937). The Nature of the Firm. Economica, New Series 4(16): 386–405.
  • Dietrich M. (1994). Transaction Cost Economics and Beyond: Towards a New Economics of the firm. London: Routledge, 232 p.
  • Eggertsson T. (1990). Economic Behavior and Institutions. Cambridge University Press, 385 p. DOI:10.1017/CBO9780511609404
  • Engelhardt J. (1992). Exportforderung. Exportentscheidungsprozesse und Exporterfolg. Management International Review book series (MIRED). Springer Fachmedien Wiesbaden. DOI: 10.1007/978-3-322-89680-3
  • Erhard L. (1956) Mittelstandspolitik, s. 51–61. In: Rustow A. (Ed.) Der mittelstandische Unternehmer in der Sozialen Marktwirtschaft. Wortlaut der Vortrage auf der vierten Arbeitstagung der Aktionsgemeinschaft Soziale Marktwirtschaft am 17 November 1955 in Bad Godesberg. Ludwigsburg.
  • Falke A. (2005). German Trade Policy: An Oxymoron?, pp. 252–272. In: Grant W., Kelly D. (Eds.) The politics of international trade in the twenty-first century. Actors, issues and regional dynamics. Palgrave Macmillan.
  • Falke A. (2011). Einflussverlust: Der Export(vize)weltmeister im Welthandelssystem des 21. Jahrhunderts. In: Jager T., Hose A., Oppermann K. (Hrsg.) Deutsche Au?enpolitik. Wiesbaden: VS Verlag fur Sozialwissenschaften. DOI: 10.1007/978-3-531-93023-7_12
  • Fischer W. (1972). Wirtschaft und Gesellschaft im Zeitalter der Industrialisierung. Aufsatze, Studien, Vortrage. Gottingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 547 S.
  • Gutmann J., Kabst R. (Eds.) (2000). Internationalisierung im Mittelstand. Wiesbaden: Gabler Verlag. DOI: 10.1007/978-3-322-90263-4
  • Haunschild L., Hauser C., Gunterberg B., Muller K., Solter A. (2007). Die Bedeutung der au?enwirtschaftlichen Aktivitaten fur den deutschen Mittelstand. Institut fur Mittelstandsforschung Bonn (Hrsg.): IfM-Materialien Nr. 171, Bonn (https://www.ifm-bonn.org/fileadmin/data/ifmstudien/IfM-Materialien-171_2007.pdf).
  • Kranzusch P., Holz M. (2013). Internationalisierungsgrad von KMU. Ergebnisse einer Unternehmensbefragung. IfM-Materialien Nr. 222 (https://www.ifm-bonn.org/fileadmin/data/redaktion/publikationen/ifm_materialien/dokumente/IfM-Materialien-222.pdf – accessed on October 14 2018).
  • Kranzusch Р., Pahnke A., Kay R. (2016). Internationalisierung von kleinen und mittleren Unternehmen im Dienstleistungssektor im Lichte der (amtlichen) Statistik. Daten und Fakten Nr. 17. IfM Bonn (https://en.ifm-bonn.org//uploads/tx_ifmstudies/Daten-und-Fakten-17-2016_01.pdf – дата обращения: 14.05.2020).
  • Krickhahn T. (2010). Mittelstandsverbande in Deutschland, s. 85–104. In: Schroeder W., We?els B. (Hrsg.) Handbuch Arbeitgeber- und Wirtschaftsverbande in Deutschland.
  • Lau A., Zywietz T., Faix W. (2003). Going International. Erfolgsfaktoren im Auslandsgeschaft. Erfahrungen, Losungen und Perspektiven. Steinbeis.
  • Nienaber K.-B. (2003). Internationalisierung mittelstandischer Unternehmen. Theoretische Grundlagen und empirische Befunde zur Strategiewahl und -umsetzung. Hamburg, 428 p.
  • North D.C. (1989). Institutions and Economic Growth: An Historical Introduction. World Development 17(9): 1319–1332.
  • North D.C. (2005). Understanding the Process of Economic Change. Princeton University Press, 200 p.
  • Olson M. (1971). The Logic of Collective Action. Public Goods and the Theory of Groups. Cambridge: Harvard University Press, 208 p.
  • Pilgrim M., Meier R. (1995). A Primer on the Organization and Role of Chamber System. Bonn: National Chambers of Commerce, 157 p.
  • Pohl M. (2015). Die Geschichte der Rationalisierung: Das RKW 1921 bis 1996. RKW (bit.ly/314PdtY – accessed on May, 14 2020).
  • Ramsteck W. (2009). Strukturreformen der deutschen und britischen Aussenwirtschaftsforderung in Zeiten der Globalisierung: Die Rolle staatlicher und gesellschaftlicher Einflussfaktoren. Aussenwirtschaft (3): 223–251.
  • Speth R. (2010). Grenzen der politischen Kommunikation von Unternehmensverbanden, s. 220–233. In: Schroeder W., Wessels B. (Eds.) Handbuch Arbeitgeber- und Wirtschaftsverbande in Deutschland: ein Handbuch, vol. 1. Wiesbaden: VS Verlag fur Sozialwissenschaften.
  • Trondle D. (1987). Kooperationsmanagement: Steuerung interaktioneller Prozesse bei Unternehmungskooperationen. Bergisch Gladbach [u.a.]: Eul.
  • Weber W., Kabst R. (2000). Internationalisierung mittelstandischer Unternehmen: Organisationsform und Personalmanagement. In: Gutmann J., Kabst R. (Eds.) Internationalisierung im Mittelstand. Wiesbaden: Gabler Verlag. DOI:10.1007/978-3-322-90263-4_1
Publisher: Southern Federal University
Founder: Southern Federal University
ISSN: 2073-6606