SFeDu

Why the quality of the goods deteriorates while «the capitalism develops»?

TERRA ECONOMICUS, , Vol. 9 (no. 1.1),
p. 8-16

The paper analyzes the «riddle of goods’ quality decrease as the capitalism develops». Developing ideas of the Post Keynesians and the Old Institutionalists, especially J. K. Galbraith, author proves that big producers accumulate power in order to reduce uncertainty. One of the forms of power’ accumulation is formation of a brand loyalty of the final consumers. The costs of formation of such loyalty are often incurred at the expense of decrease of investment in the «maintenance» of goods’ quality. The consumer which is extremely loyal to brand may ignore decrease of quality of the goods bought.


Keywords: decrease of goods’ quality; uncertainty; power; formation of a brand loyalty

References:
  • Григорьева Л. Англия — страна Советов. М.: Зебра Е. АСТ. 2008.
  • Гэлбрейт Дж. К. Экономические теории и цели общества. М.: Прогресс. 1976.
  • Дементьев В. В. Экономика как система власти. Донецк: Друк-Инфо. 2006.
  • Кейнс Дж. М. Общая теория занятости, процента и денег. М.: Прогресс. 1978.
  • Кейнс Дж. М. Общая теория занятости // в кн. Истоки. М.: ГУ-ВШЭ. 1998. Вып. 3.
  • Нельсон Р. Р., Уинтер С. Дж. Эволюционная теория экономических изменений. М.: ЗАО Финстатинформ. 2000.
  • Розмаинский И. В. Основные характеристики семейно-кланового капитализма в России на рубеже тысячелетий: институционально-посткейнсианский подход // Экономический вестник Ростовского государственного университета. 2004. Т. 2. № 1. С. 59–71.
  • Розмаинский И. В. Денежная экономика как основной «предметный мир» посткейнсианской теории // Экономический вестник Ростовского государственного университета. 2007. Т. 5. № 3. С. 58–68.
  • Розмаинский И. В. Неопределенность и институциональная эволюция в сложных экономических системах: посткейнсианский подход // Вопросы экономики. 2009. № 6. С. 48–59.
  • Розмаинский И. В., Скоробогатов А. С. Инвестиционная близорукость как институциональный ограничитель экономического роста в постсоветской России // Экономическая наука современной России. 2006. № 4 (35). С. 7–21.
  • Солженицын А. И. Как нам обустроить Россию? Посильные соображения // Литературная газета, 18 сентября 1990 // http://lib.ru/PROZA/SOLZHENICYN/s_kak_1990.txt.
  • Цирель С.В. Рыночная экономика и типы потребления // Экономический вестник Ростовского государственного университета. 2004. Т. 2. № 1 С. 45–58.
  • Dequech D. Fundamental Uncertainty and Ambiguity // Eastern Economic Journal. 2000. Vol. 26. № 1. pp. 41–60.
  • Dugger W.M. Underground Economics. A Decade of Institutionalist Dissent. Armonk. New York: M. E. Sharpe Inc. 1992.
  • Rousseas S. Post Keynesian Monetary Economics. 3rd Edition. London: Macmillan. 1998.
  • http://www.wmos.ru/forum/index.php?PAGE_NAME=read&FID=16&TID=1209&MID=s.
  • http://rada.ru/b_ulug_01.html.
  • http://ru.wikipedia.org/wiki/Marque.
Publisher: Southern Federal University
Founder: Southern Federal University
ISSN: 2073-6606