SFeDu
  • Home
  • Issues
  • 2021
  • No 2
  • A new society, a new resource, a new social class? (60th anniversary of the human capital theory)

A new society, a new resource, a new social class? (60th anniversary of the human capital theory)


TERRA ECONOMICUS, , Vol. 19 (no. 2),

A striking contradiction exists between the post-industrial discourse, which is widespread in today’s Russia, andlack of studies on social groups that are of crucial significance for the post-industrial society. Given the existinggroups of professionals, the most relevant for this study is the one described by Rosstat as “highly qualifiedspecialists”. This social group is beyond the traditional classification which implies polarization between theworkers employed and capitalists as the feature of the previous socio-economic formation. Social significance ofthis group increases due to the ownership on human capital – the key resource for the “knowledge economy”.Literature review reveals two main relevant domains: the sociology of professions, and sources on the social andprofessional structure of the modern society. The latter, being far less represented by contemporary Russiansociology, is organically linked to the post-industrial discourse. Its framework allows to interpret the humancapital of domestic professionals in the context of post-Soviet Russia undergoing the process of transitionto a post-industrial society. The weakness of this approach is due to the relatively small size of the class ofprofessionals in Russia, on the one hand, as well as its heterogeneity, on the other hand. Human capital, i.e.knowledge, skills and competencies are the key elements that professionals use as an economic asset. Thiscriterion allows to differentiate this social group as one of the proto-classes of the future post-industrial society.
Citation: Latov, Y.V., Tikhonova, N.E. (2021). A new society, a new resource, a new social class? (60th anniversary of the human capital theory). Terra Economicus 19(2): 6–27. (In Russian.) DOI: 10.18522/2073-6606-2021-19-2-6-27
Acknowledgment: The study is financed by the Russian Foundation for Basic Research, project no. 19-29- 07172.


Keywords: human capital; post-industrial society; professionals; concept of socio-economic formations; social structure; post-Soviet Russia; post-Marxism

JEL codes: J24, А13, А14, B55

References:
  • Аистов А. (2009). О фильтрующей роли образования в России // Экономический журнал ВШЭ (3): 452–481. [Aistov A. (2009). On the filtering role of education in Russia. HSE Economic Journal (3): 452–481 (in Russian).]
  • Белл Д. (2004). Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования. М.: Academia. [Bell D. (2004). The Coming Post-Industrial Society. Social Forecasting Experience. Moscow: Academia (in Russian).]
  • Беккер Г.С. (2003). Человеческое поведение: экономический подход. Избранные труды по экономической теории. М.: ГУ ВШЭ. [Becker G.S. (2003). Human Behavior: An Economic Approach. Selected Works on Economic Theory. Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Бузгалин А.В., Колганов А.И. (2019). Трансформации социальной структуры позднего капитализма: от пролетариата и буржуазии к прекариату и креативному классу? // Социологические исследования (1): 18–28. [Buzgalin A.V., Kolganov A.I. (2019). Transformations of the social structure of late capitalism: from the proletariat and the bourgeoisie to the precariat and the creative class? Sociological research (1): 18–28 (in Russian).]
  • Бурдьё П. (2004). Формы капитала // Западная экономическая социология: Хрестоматия современной классики. М.: РОССПЭН. [Bourdieu P. (2004). Forms of capital. In: Western Economic Sociology: A Reader of Modern Classics. Moscow: ROSSPEN Publ. (in Russian).]
  • Вартанова Е.Л., Гладкова А.А. (2020). Цифровой капитал в контексте концепции нематериальных капиталов // Медиаскоп (1) (http://www.mediascope.ru/2614). [Vartanova E.L., Gladkova A.A. (2020). Digital capital in the context of the concept of intangible capital. Mediaskop (1) (http:// www.mediascope.ru/2614) (in Russian).]
  • Веблен Т. (2018). Инженеры и ценовая система. М.: Издательский дом ГУ ВШЭ. [Veblen T. (2018). Engineers and the Pricing System. Moscow: HSE Publishing house (in Russian).] Воронина Н.Д., Попов Д.С. (2019). Востребованность образования взрослых и факторы, связанные с участием в нем: Россия на фоне стран ОЭСР // Экономическая социология (2): 122–153. [Voronina N.D., Popov D.S. (2019). Demand for adult education and factors associated with participation in it: Russia against the background of OECD countries. Economic Sociology (2): 122–153 (in Russian).]
  • Восканян М. (2014). Креативный класс: еще одна маска неолиберализма // Однако Апрель–май: 148–169. [Voskanyan M. (2014). Creative class: another mask of neoliberalism. Odnako April– May: 148–169 (in Russian).]
  • Гэлбрейт Дж.К. (1976). Экономические теории и цели общества. М.: Прогресс. [Galbraith J. (1976). Economic theories and goals of society. Moscow: Progress Publ. (in Russian).]
  • Гимпельсон В.Е. (2016). Нужен ли российской экономике человеческий капитал? Десять сомнений // Вопросы экономики (10): 129–143. [Gimpelson V.E. (2016). Does the Russian economy need human capital? Ten doubts. Voprosy Ekonomiki (10): 129–143. (In Russian).]
  • Гимпельсон В.Е., Зудина А.А., Капелюшников Р.И. (2020). Некогнитивные компоненты человеческого капитала: что говорят российские данные // Вопросы экономики (11): 5–31. [Gimpelson V.E., Zudina A.A., Kapelyushnikov R.I. (2020). Non-cognitive components of human capital: what Russian data say. Voprosy Ekonomiki (11): 5–31 (in Russian).]
  • Диденко Д.В. (2015). Человеческий капитал России в контексте социально-экономической модернизации // Россия и современный мир (4): 174–187. [Didenko D.V. (2015). Human capital of Russia in the context of socio-economic modernization. Russia and the modern world (4): 174–187 (in Russian).]
  • Дилигенский Г.Г. (2002). Люди среднего класса. М.: Институт фонда «Общественное мнение». [Diligensky G.G. (2002). People of the middle class. Moscow: Institute of the Public Opinion Foundation (in Russian).]
  • Иноземцев В.Л. (1998). За пределами экономического общества: Постиндустриальные теории и постэкономические тенденции в современном мире. М.: Aсademia: Наука. [Inozemtsev V.L. (1998). Beyond Economic Society: Post-Industrial Theories and Post-Economic Trends in the Modern World. Moscow: Academia: Science Publ. (in Russian).]
  • Как увеличить человеческий капитал и его вклад в экономическое и социальное развитие: тезисы доклада (2018). М.: Издательский дом НИУ ВШЭ. [How to increase human capital and its contribution to economic and social development: Thesis report (2018). Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Капелюшников Р.И. (2008). Записка об отечественном человеческом капитале. Препринт WP3/2008/01. М.: ГУ ВШЭ. [Kapelyushnikov R.I. (2008). A note on domestic human capital. Preprint WP3/2008/01. Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Капелюшников Р.И. (2021). Отдача от образования в России: ниже некуда? Препринт WP3/2021/03/. М.: Изд. дом Высшей школы экономики. [Kapelyushnikov R.I. (2021). Return on education in Russia: nowhere lower? Preprint WP3/2021/03/. Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Каравай А.В. (2021). Состояние человеческого капитала российских профессионалов // Terra Economicus 19(1): 124–137. [Karavay A.V. (2021). State of human capital of the Russian professionals. Terra Economicus 19(1): 124–137 (in Russian).] DOI: 10.18522/2073-6606-2021- 19-1-124-137
  • Кастельс М. (2000). Информационная эпоха: экономика, культура, общество. М.: ГУ ВШЭ. [Castells M. (2000). The Information Age: Economy, Culture, Society. Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Кокошин А.А. (2009). Технократия, технократы и неотехнократы. М.: URSS. [Kokoshin A.A. (2009). Technocracy, Technocrats and Neo-Technocrats. Moscow: URSS Publ. (in Russian).]
  • Кондрашов П.Н. (2020). Посткапитализм как новая общественная inter/trans-формация // Социологические исследования (2): 150–159. [Kondrashov P.N. (2020). Post-capitalism as a new social inter/trans-formation. Sociological research (2): 150–159 (in Russian).]
  • Коулман Дж. (2001). Капитал социальный и человеческий // Общественные науки и современность (3): 121–139. [Coleman J. (2001) Social and Human Capital. Social Sciences and Modernity (3): 121–139 (in Russian).]
  • Латов Ю.В. (2017). Что находится по ту сторону материального производства? Марксистские корни и институциональные ветви постиндустриальных теорий // Историко-экономические исследования (1): 7–29. [Latov Yu.V. (2017). What is on the other side of material production? Marxist roots and institutional branches of postindustrial theories. Historical and economic research (1): 7–29 (in Russian).]
  • Латова Н.В. (2021). Миграционные установки российских специалистов и дисбалансы на рынке труда // Мониторинг общественного мнения (готовится к печати). [Latova N.V. (2021). Migration attitudes of Russian specialists and imbalances in the labor market. Monitoring of public opinion (in print) (in Russian).]
  • Латова Н.В., Латов Ю.В. (2020). Опоздавшие к третьей образовательной революции (Компаративистский анализ человеческого капитала российских специалистовпрофессионалов) // Journal of Institutional Studies (2): 67–85. [Latova N.V., Latov Yu.V. (2020). Latecomers to the third educational revolution (Comparative analysis of the human capital of Russian professional specialists). Journal of Institutional Studies (2): 67–85 (in Russian).]
  • Левкина А.О. (2017). Коннотации технократии в дискурсе о формах инновационного развития общества // Социум и власть (6): 13–20. [Levkina A.O. (2017). Connotations of technocracy in the discourse on the forms of innovative development of society. Socium and Power (6): 13–20 (in Russian).]
  • Лукьянова А.Л. (2010). Отдача от образования: что показывает метаанализ. WP3/2010/03. М.: ГУ ВШЭ. [Lukyanova A.L. (2010). Return on education: what the meta-analysis shows. WP3/2010/03. Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Мансуров В.А., Юрченко О.В. (2005). Перспективы профессионализации российских врачей в реформирующемся обществе // Социологические исследования (1): 66–77. [Mansurov V.A., Yurchenko O.V. (2005). Prospects for the professionalization of Russian doctors in a reforming society. Sociological research (1): 66–77 (in Russian).]
  • Маркс К. (1962). Капитал. Критика политической экономии, т. 3, кн. 3, ч. 2. В кн.: Маркс К., Энгельс Ф. Соч., т. 25, ч. 2. М.: Политиздат. [Marx K. (1962). Capital. Criticism of Political Economy, vol. 3, book 3, part 2. In: Marx K., Engels F. Collected Works, vol. 25, part 2. Moscow: Politizdat Publ. (in Russian).]
  • Мельников Е.Г. (2005). «Класс-в-себе» или «класс-для-себя»: реалии социального стабилизатора в российском обществе // Вестник Санкт-Петербургского университета. Политология. Международные отношения (2): 78–89. [Melnikov E.G. (2005). «Class-in-itself» or «class-foroneself»: The realities of a social stabilizer in Russian society. Bulletin of St. Petersburg University. Political science. International relationships (2): 78–89 (in Russian).]
  • Наумова Т.В. (2018). Можно ли ныне считать российскую интеллигенцию особым социокультурным феноменом? // Философия и культура (6): 78–89. [Naumova T.V. (2018). Can the Russian intelligentsia be considered a special sociocultural phenomenon today? Philosophy and Culture (6): 78–89 (in Russian).]
  • Низамова А.Э. (2012). Оценка уровня адаптации специалистов к условиям трансформирующегося общества // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология (1): 113–123. [Nizamov A.E. (2012). Assessment of the level of adaptation of specialists to the conditions of a transforming society. Bulletin of the Peoples’ Friendship University of Russia. Series: Sociology (1): 113–123 (in Russian).]
  • Нуреев Р.М., Латов Ю.В. (2011). Когда и почему разошлись пути развития России и Западной Европы (подход с позиции институциональной экономической истории) // Мир России (4): 24–67. [Nureyev R.M., Latov Yu.V. (2011). When and why the paths of development of Russia and Western Europe diverged (an approach from the standpoint of institutional economic history). World of Russia (4): 24–67 (in Russian).]
  • Попов Д.С. (2020). Человеческий капитал в России: точность измерения и ограничения подхода // Социологические исследования (11): 27–38. [Popov D.S. (2020). Human Capital in Russia: Measurement Accuracy and Approach Limitations. Sociological Research (11): 27–38 (in Russian).]
  • Попов Д.С., Стрельникова А.В. (2017). Работа, образование и грамотность в России: проблема неконсистентности // Журнал исследований социальной политики (2): 267–280. [Popov D.S., Strelnikova A.V. (2017). Work, education and literacy in Russia: the problem of inconsistency. Journal of Social Policy Research (2): 267–280 (in Russian).]
  • Попова И.П. (2004). Профессиональный статус специалистов в меняющемся российском обществе. М.: Наука. [Popova I.P. (2004). Professional status of specialists in the changing Russian society. Moscow: Nauka Publ. (in Russian).]
  • Мансуров В.А. (ред.) (2009). Профессиональные группы: динамика и трансформация. М.: Изд-во Ин-та социол. РАН. [Mansurov V.A. (Ed.) (2009). Professional Groups: Dynamics and Transformation. Moscow: Publishing House of the Institute of Sociology RAS (in Russian).]
  • Мансуров В.А. (ред.) (2018). Профессиональные группы в модернизирующемся российском обществе. М.: ФНИСЦ РАН. [Mansurov V.A. (Ed.) (2018). Professional Groups in the Modernizing Russian Society. Moscow: Publishing House of the Institute of Sociology RAS (in Russian).]
  • Райт Э.О. (2000). Марксистские концепции классовой структуры // Рубеж (15): 36–85. [Wright E.O. (2000). Marxist concepts of class structure. Rubezh (15): 36–85 (in Russian).]
  • Романов П.В., Ярская-Смирнова Е.Р. (2015). Социология профессий: аналитические перспективы и методология исследований. М.: Вариант. [Romanov P.V., Yarskaya-Smirnova E.R. (2015). Sociology of Professions: Analytical Perspectives and Research Methodology. Moscow: Variant Publ. (in Russian).]
  • Рощина Я.М. (2008). Психологические составляющие человеческого капитала как фактор экономического поведения. WP15/2008/03. М.: ГУ ВШЭ. [Roshchina Ya.M. (2008). Psychological components of human capital as a factor of economic behavior. WP15/2008/03. Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Рудаков В.Н., Чириков И.С., Рощин С.Ю., Дрожжина Д.С. (2016). Учись, студент? Влияние успеваемости в вузе на заработную плату выпускников. WP15/2016/01. М.: НИУ ВШЭ. [Rudakov V.N., Chirikov I.S., Roshchin S.Yu., Drozhzhina D.S. (2016). Learn, student? The impactof academic performance on graduate salaries. WP15/2016/01. Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Слободенюк Е.Д., Тихонова Н.Е. (2021). Российские профессионалы: основные стратегии улучшения своего материального положения и их эффективность // XXII Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. М.: НИУ ВШЭ (https://www.hse.ru/news/science/463737149.html). [Slobodenyuk E.D., Tikhonova N.E. (2021). Russian professionals: the main strategies for improving their financial situation and their effectiveness. XXII April international scientific conference on the problems of economic and social development. Moscow: HSE Publishing House (https://www.hse.ru/news/ science/463737149.html) (in Russian).]
  • Социально-психологический портрет инженера (1977). М.: Мысль. [Socio-psychological portrait of an engineer (1977). Moscow: Mysl Publ. (in Russian).] Тихонова Н.Е. (2017). Человеческий капитал профессионалов и руководителей: состояние и динамика // Вестник Института социологии (2): 140–165. [Tikhonova N.E. (2017). Human capital of professionals and managers: state and dynamics. Bulletin of the Institute of Sociology (2): 140–165 (in Russian).]
  • Тихонова Н.Е. (2020а). Специалисты в современной России: социально-демографические особенности состава и ключевые проблемы // Социологический журнал (3): 64–89. [Tikhonova N.E. (2020а). Specialists in modern Russia: socio-demographic characteristics of the composition and key problems. Sociological journal (3): 64–89 (in Russian).]
  • Тихонова Н.Е. (2020b). Российские профессионалы: специфика рабочих мест и человеческого потенциала // Социологические исследования (10): 71–83. [Tikhonova N.E. (2020b). Russian professionals: the specifics of jobs and human potential. Sociological Research (10): 71–83 (in Russian).]
  • Тихонова Н.Е., Каравай А.В. (2018). Динамика некоторых показателей общего человеческого капитала россиян в 2010–2015 гг. // Социологические исследования (5): 84–98. [Tikhonova N.E., Karavai A.V. (2018). Dynamics of some indicators of the total human capital of Russians in 2010–2015. Sociological research (5): 84–98 (in Russian).]
  • Тихонова Н.Е., Мареева С.В. (2009). Средний класс: теория и реальность. М.: Альфа-М. [Tikhonova N.E., Mareeva S.V. (2009). Middle class: theory and reality. Moscow: Alpha-M Publ. (in Russian).] Тросби Д. (2013). Экономика и культура. М.: Высшая школа экономики. [Throsby D. (2013). Economics and Culture. Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Хворостов А., Вехтер Н. (2020). Региональные и национальные балансы квалификаций и профессий в странах ЕПВО // Социологические исследования (3): 78–92. [Khvorostov A., Vechter N. (2020). Regional and national balances of qualifications and professions in the EHEA countries. Sociological Research (3): 78–92 (in Russian).]
  • Хуртина В.В. (2013). Особенности организационного поведения российских специалистов // Вестник РУДН. Серия: Социология (2): 110–123. [Khurtina V.V. (2013). Features of the organizational behavior of Russian specialists. Bulletin of RUDN. Series: Sociology (2): 110–123 (in Russian).]
  • Фарукшин М.Х. (2019). Технократия: надежды и риски // Социологические исследования (5): 76–86. [Farukshin M.Kh. (2019). Technocracy: Hopes and Risks. Sociological Research (5): 76–86 (in Russian).]
  • Флорида Р. (2007). Креативный класс: люди, которые меняют будущее. М.: Классика-XXI. [Florida R. (2007). Creative Class: People Changing the Future. Moscow: Publishing House “ClassicXXI” (in Russian).]
  • Шкаратан О.И. (2006). Социально-экономическое положение и поведение профессионалов и менеджеров в сфере занятости. Препринт WP1/2006/03. М.: ГУ ВШЭ. [Shkaratan O.I. (2006). Socio-economic situation and behavior of professionals and managers in the field of employment. Preprint WP1/2006/03. Moscow: HSE Publishing House (in Russian).]
  • Arendt H. (1954). The crisis in education (http://www.digitalcounterrevolution.co.uk/2016/ hannah-arendt-the-crisis-in-education-full-text).
  • Anikin V.A. (2013). Mode of socio-economic development and occupational structure: The case of contemporary Russia. Transition Studies Review 19(4): 397–415.
  • Barbrook R. (2006). The Class of the New. London: OpenMute.
  • Becker G.S. (1964). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis. N.Y.: Columbia University Press.
  • Bell D. (1973). The Coming Post-Industrial Society. Experience of Social Forecasting. New York: Basic Books.
  • Castells M. (1998). La Société en Réseaux: L’ère de L’information. Paris: Fayard.
  • Castells M. (1996). The Information Age: Economics, Society and Culture. Oxford, UK: Blackwell.
  • Castells M. (2001). The Internet Galaxy. Oxford: Oxford University Press.
  • Demsetz H. (1967). Towards a theory of property rights. American Economic Review 57: 347–359.
  • Erikson R., Goldthorpe J. (1992). The Constant Flux: A Study of Class Mobility in Industrial Societies. Clarendon Press.
  • Erikson R., Goldthorpe J.H. (2002). Intergenerational inequality: A sociological perspective. Journal of Economic Perspectives 16(3): 31–44.
  • Florida R. (2002). The Rise of the Creative Class. And How It’s Transforming Work, Leisure and Everyday Life. Basic Books.
  • Florida R. (2005). The Flight of the Creative Class. The New Global Competition for Talent. N.Y.: HarperCollins.
  • Giddens A. (1995). Politics, Sociology and Social Theory: Encounters with Classical and Contemporary Social Thought. Cambridge: Polity Press.
  • Glaeser E., Laibson D., Scheinkman J., Soutter C. (2000). Measuring trust. Quarterly Journal of Economics 115(3): 811–846.
  • Grusky D., Weeden K. (2008). Are There Social Classes? An Empirical Test of the Sociologist’s Favorite Concept, pp. 65–92. In: D. Conley, A. Laureau (eds.) Social Class: How Does it Work? New York: Russell Sage Foundation.
  • Helliwell J.F., Putnam R.D. (1999). Education and social capital. NBER Working Paper №w7121. Hoyman M., Faricy С. (2008). It Takes a Village: A Test of the Creative Class, Social Capital and Human Capital Theories. Urban Affairs Review 44 (December): 311–333.
  • Larson М.S. (1977). The Rise of Professionalism. Berkeley: University of California Press.
  • Mincer J. (1958). Investment in human capital and personal income distribution. Journal of Political Economy 66(4): 281–302.
  • Schultz T. (1961). Investment in human capital. The American Economic Review (1): 1–17.
  • Schultz T. (1971). Investment in Human Capital: The Role of Education and of Research. N.Y.
  • Sen A. (1997). Resources, Values and Development. Harvard University Press.
  • Spence М. (1973). Job market signaling. The Quarterly Journal of Economics 87(3): 355–374.
  • Spence M. (1974). Market Signaling: Informational Transfer in Hiring and Related Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Svensson J. (1998). Investment, property rights and political instability: Theory and evidence. European Economic Review 42(7): 1317–1341.
  • Throsby D. (2001). Economics and Culture. Cambridge University Press.
  • Wright E.O. (1997). Class Counts: Comparative Studies in Class Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Wright E.O. (2008). Class, State and Ideology: An Introduction to Social Science in the Marxist Tradition. Wisconsin: University of Wisconsin, Madison.
Publisher: Southern Federal University
Founder: Southern Federal University
ISSN: 2073-6606